De rödgröna i Ronneby är tydligen dåliga på matte | Sverigedemokraterna i Ronneby

De rödgröna i Ronneby är tydligen dåliga på matte

Alliansen i Ronneby beskylls för att ha köpt stöd från de främlingsfientliga?
 Är man främlingsfientlig om man vill ha en mer realistisk flyktingpolitik?
 Är man främlingsfientlig om man inte är beredd att satsa varenda tillgänglig skattekrona på flyktingmottagningen?
 Nej det tycks bara gälla att skit i våra fattiga pensionärer och andra som har det knapert ställt i Sverige. Huvudsaken är att vi kan skryta med att vi tar emot flest flyktingar i Europa. Valresultatet i Ronneby gav SD drygt 16 procent. Det är nästan dubbelt så mycket som V + MP tillsammans. Jämfört med valet 2010 ökade SD med 1155 röster (+6,18 procent).
S ökade med 1029 röster (+5,47 procent), MP ökade med 28 röster (+ 0,14 procent).
 V minskade med 157 röster (-0,85 procent). Vem är då valets vinnare?
Malin Norfall tycks tro att SD ska lägga ner sina röster. Vi har verkligen inte fått drygt 16 procent av Ronnebybornas förtroende för att sedan lägga ner våra röster. Vi kommer att använda våra mandat för Ronnebys bästa.
I första kommunfullmäktigemötet efter valet röstade vi på Ronneby alliansens kandidat till ordförande i kommunfullmäktige och de rödgröna var upprörda och beskyllde alliansen för att samarbeta med SD. Usch och Fy. Att ni inte skäms. I nästa kommunfullmäktige röstade vi mot alliansen i frågorna om PFAS i vattnet i Kallinge skulle kallas katastrof eller inte tog vi initiativet till att upprustningen av Villa Vassen åter remitterades till budgetberedningen. Då hördes inga protester från de rödgröna.
Men då hade de naturligtvis inte samarbetat med SD. Det är ju bara då SD röstar på alliansens förslag som det är samarbete. Är det inte dags för de rödgröna med flera att växa upp och lämna sandlådan nu?
 De rödgröna är tydligen dåliga i matte. Hälften av 49 är varken 22 eller 19.
 Efter valet 2006 utökade Socialdemokraterna kommunstyrelsens arbetsutskott för att V skulle få en plats. Då var det ok att ge ett av Ronnebys minsta partier en plats, men att ge Ronnebys 3:e största parti en plats är tydligen inte ok. Vi kommer att fortsätta rösta på det vi anser bäst för Ronneby och även lägga egna förslag

.

Christer Leksell