Efter en hård debatt: Nu är budgeten beslutad | Sverigedemokraterna i Ronneby

Efter en hård debatt: Nu är budgeten beslutad

Ur tidningen SYDÖSTRAN 2014-12-12

Ronnebyalliansen lyckades baxa igenom sin budget i fullmäktige på torsdagen efter att samtliga sverigedemokrater gav dem sitt stöd.

Torsdagens fullmäktige kan beskrivas som ett av de viktigaste under den innevarande mandatperioden. Och det märktes. När kampen stod mellan de rödgröna partierna och Ronnebyalliansen om att få bestämma hur de 1,4 miljarder kronorna Ronneby har som intäkt ska fördelas blev kampen hård.

Vid flera tillfällen tappade ledamöter från båda sidor tålamodet och debatten blev bitvis hätsk.

Kommunalrådet Roger Fredriksson (M) uttryckte inför omröstningen sitt missnöje med tonläget:

– Ibland tar vissa i så att byxorna spricker, sa han med udden riktad mot oppositionen.

Efter en omröstning med röstsiffrorna 27 för alliansens budgetförslag och 22 för de rödgrönas stod det klart att flera av Ronnebyalliansens hjärtefrågor kan genomföras.

Foto: Mattias Mattisson

Kommunfullmäktiges budgetsammanträde innebar många hårda ordväxlingar. Till slut fick Ronnebyalliansen förslag mest stöd. Bilden: Roger Fredriksson och Tommy Andersson. Foto: Mattias Mattisson

Lagen om valfrihet inom vård och omsorg, den så kallade LOV:en, får nu finansiering. Och det blir pengar till Ekenäs och Villa Vassen.

Samtidigt förklarade Roger Fredriksson att många faktorer fortfarande var oklara på grund av att arbetet med budgeten på riksplanet har gett otydliga förutsättningar för kommunbudgeten.

– Det innebär att vi kan behöva komma tillbaka och göra förändringar längre fram. Försiktighet gäller tills vidare, sa han under sammanträdet.

Det förlorande förslaget, de rödgrönas budgetförslag, låg dock enligt både Roger Fredriksson och oppositionsledaren Malin Norfall (S) i många avseenden mycket nära den vinnande alliansbudgeten. Bland annat finns det en gemensam uppslutning bakom ökade resurser till socialnämnden, som får runt 13 miljoner i ökat anslag årligen.

– Skillnaderna mellan budgetarna är ideologiska. Bland annat vill vi ta bort vårdnadsbidraget som gör att det finns en risk att kvinnor stannar hemma, sa Malin Norfall under budgetdebatten.

Samtliga sverigedemokrater valde att rösta på Ronnebyalliansens förslag.

Nicolás Westrup´s kommentar:

Sedan Sverigedemokraterna kom in i fullmäktige med nuvarande styrka, så har vissa partier valt att agera korrekt och vänligt gentemot oss – medans andra partier helt vänt oss ryggen.

Sverigedemokraterna fick drygt 16% av rösterna i kommunvalet 2014.. Vissa partier försöker göra allt för att hålla oss ute, medans andra partier tycker att det är självklart, att demokratiska regler skall gälla för alla.

Vi sitter nu i fullmäktige och skall göra det bästa av situationen för våra väljare fram tills valet 2018.

För att kunna få ut det mesta av vår politik under denna tid, så är det mycket lättare att befinna sig på den planhalvan, där människor är beredda att lyssna på oss – istället för det motsatta! Trots allt, är det mycket lättare att komma framåt ifall de flesta drar mot samma håll..

Jag fick äran att äntligen få prata med Malin Norfall igår kväll, och det jag tar med mig ifrån den konversationen är, att ”hennes väljare förväntar sig att hon/de inte ens pratar med oss”..

En egen sverigedemokratisk budget för Ronneby, blev av olika anledningar inte klar i tid, där jag på grund av min oerfarenhet får ta det på mig! Nästa gång det skall presenteras en budget i Ronneby – så kommer även vår att vara med!

Att båda blockens budgetar var så otroligt lika varandra, gjorde inte beslutet svårare..

Därför yrkade vi bifall till kommunstyrelsens förslag.

Gruppledare: Nicolas Westrup