Fråga om boende på vandrarhemmet i Ronneby | Sverigedemokraterna i Ronneby

Fråga om boende på vandrarhemmet i Ronneby

Sedan en tid tillbaka bor ensamkommande flyktingbarn på Ronneby Brunnsparks vandrarhem och på en del av Brunnshotellet.

Under februaris kommunfullmäktige ville Christer Leksell ha svar på en del frågor rörande flyktingboendet  på vandrarhemmet i Brunnsparken. Dessa frågor resulterade i en stundtals het debatt mellan våra ledamöter i fullmäktige och Lena Mahrle (L).

När det gäller nya flyktingboenden eller förlängning av befintliga  avtal i Ronneby kommun, anser SD Ronneby att dessa beslut inte får tas på delegation av en ordförande,  utan måste självklart beslutas i nämnden!

( Klicka på bilden för att komma till BLT)

Skärmklipp

Texten nedan är ett utklipp från tidningen..

Cura Park har boende för ensamkommande flyktingbarn på Parkdala och i en nyligen inköpt fastighet på Blekan. Dessutom finns boende för ensamkommande på Aspans kursgård.

På senaste kommunfullmäktige ville Christer Leksell (SD) har svar på frågor vad gäller flyktingboendet på vandrarhemmet i Brunnsparken. Fastigheten ägs av Ronneby kommun och vandrarhemsentreprenören hyr den av kommunen. I slutet på 2015 tog fritids- och kulturnämndens ordförande Lena Mahrle (L) beslut att ändra ändamålet för att hyra ut.

”Betalar arrendatorn samma hyra till kommunen trots högre intäkter när man hyr ut till Cura”, undrade Christer Leksell i en interpellation.

”Får kommunen ta del av den summan, ofta rena fantasisummor, som tas ut för att hyra ut till flyktingboende”, frågade Christer Leksell.

Enligt Lena Mahrle så är inte ändamålet ändrat för vandrarhemmet:

”Det är människor som bor på vandrarhemmet, precis som det alltid gör”, svarade hon.

Lena Mahrle hade tillfrågats av tekniska förvaltningen om beslutet, och hon fattade det på ordförandedelegation.