Insändare skriven av Christer Leksell | Sverigedemokraterna i Ronneby

Insändare skriven av Christer Leksell

Signaturen G.N hade en insändare i måndags som inte hade många rätt.

Han inledde med att politikerna i Lidingö kraftigt höjt sina arvoden, vilket till viss del är sant.

De höjde visserligen sina arvoden, men beslöt i förra veckan att riva upp beslutet efter hård kritik.

Det vore ju klädsamt om även politikerna i Ronneby valde att följa Lidingö-politikernas exempel, men tillåt mig att tvivla att så blir fallet. Signaturen G.N fortsätter skriva att all partier i Ronneby verkade rörande överens att höja arvodena, vilket är rena nonsens. SD med 13 mandat och Ronnebypartiet med 1 mandat röstade nej. S, V och MP valde att lägga ner sina röster, vilket i praktiken gav samma resultat som om de röstat ja. Men höjningen innebär ju att även oppositionsledaren Magnus Pettersson och rödgröna politiker i KSAU får del av höjningen, så det var väl svårt att tacka nej till det! Hade man verkligen menat allvar med att man var emot arvodeshöjningen, så hade man naturligtvis röstat nej. Magnus Petterssons uttalande att ”Alliansen och SD nu får ta ansvar för sina beslut” klingar väldigt falskt! Det är väl han om någon som får ta ansvar för sitt beslut. SD röstade ju nej. Även kommunalrådet Roger Fredriksson har lite märkliga uttalanden, då han försöker motivera att höjningen behövs för att locka nya fritidspolitiker att engagera sig. Då är det ju märkligt att han väljer att behålla höjningen på arvodet till topp-politikerna i kommunen och stryka den delen som skulle fördelas ut på gräsrotsnivå till de olika partierna. På ledarplats i Sydöstran spär Bülow på tokigheterna ytterligare, då han anklagar SD för populism då de röstar nej som de hela tiden sagt att de tänker göra. Han ser det som självklart att de rödgröna lade ner rösterna då det egna budgetförslaget föll, men nedlagda röster innebar i praktiken att man röstade ja. Med Bülows resonemang borde ju i så fall de rödgröna lagt ner sina röster då det röstades om Kristersson som statsminister, eftersom deras egna regering med Löfven som statsminister redan röstats bort.

Christer Leksell