Pressmeddelande med anledning av sydöstrans beslut att aldrig publicera SDs annonser. | Sverigedemokraterna i Ronneby

PRESSMEDDELANDE 2016-03-02

Sydöstrans missgynnande – ett demokratiskt problem

SD Blekinge och SD Karlskrona valde i slutet på februari att tillsammans finansiera annonser i de båda lokaltidningarna BLT och Sydöstran. En annons som fokuserade på invandringens kostnader togs fram men båda tidningarnas chefsredaktörer valde då att förvägra oss publicering.

SD valde då att ta fram en ny annons med fokus på att få sympatisörer att bli medlemmar. Trots att det fanns muntliga avtal om publicering med säljaren som företräder båda tidningarna och trots att annonsen inte ens innehåller något politiskt budskap valde Sydöstran att bryta avtalet. Samma dag som annonsen skulle ha publicerats (2/3) skrev Gunnar Svensson, chefsredaktör hos Sydöstran, en krönika där han förklarade att hans tidning konsekvent kommer förvägra Sverigedemokraterna publicering av annonser.

– Omkring 20 procent av väljarna röstade på vårt parti år 2014 och nu signalerar en av de större tidningarna att deras röster inte gills. Givetvis är det frustrerande att media använder sin enorma makt till att särskilt missgynna vissa partier. När spelreglerna för de som vill attrahera väljare är olika ställs vi inför ett stort demokratiskt problem – och då är vi ute på en farlig väg, säger Christopher Larsson (SD) och fortsätter:

– Vi får säkert fler medlemmar nu än vad vi hade fått om Sydöstran hade publicerat annonsen, men det spelar ingen roll för det är bara en kortsiktig vinst. Långsiktigt är sådana här maktmissbruksmetoder skadliga för oss.

Även partiets distrikt SD Blekinge reagerar på det som hänt:

– Jag tror inte att något parti hade velat bli behandlade såhär och hade det hänt så hade vi sett det som vår demokratiska plikt att säga ifrån. Därför vädjar vi nu till de övriga politiska partierna att markera för demokratins skull, säger Margareta Forslund, ordförande för SD i Blekinge

För mer information:
Louise Erixon