Sverigedemokraterna valde Roger Fredriksson till kommunstyrelsens ordförande | Sverigedemokraterna i Ronneby

Sverigedemokraterna valde Roger Fredriksson till kommunstyrelsens ordförande

Gruppledare: Nicolas Westrup

Ända sedan valet  i september så har det spekulerats i, vem som kommer att bli Ronnebys kommunalråd 2015-2018.

Malin Norfall (S)- har kämpat hårt sedan dess för att försöka ta över makten från Roger Fredriksson (M) i Ronneby. Hon har varit i kontakt med samtliga partier förutom SD, för att komma till en uppgörelse som då skulle leda till att hålla oss helt ute. Hon har tydligen glömt att i Ronneby så är SD det tredje största partiet med hela 16,06% av rösterna- eller så vill hon helt enkelt  medvetet ignorera det, och strunta i de personer som valt att rösta på oss, och fullständigt köra över demokratin i Ronneby.

Hade jag varit Malin Norfall och velat komma åt makten på riktigt, så hade jag åtminstone tagit kontakt med gruppledarna i samtliga partier för en dialog eller bara för att hälsa.

Sedan valet så har jag varit en hel del i kommunhuset, och jag och Malin har setts en del gånger. Varje gång jag försökt med ett leende eller hälsning, så har detta inte besvarats, vilket jag tycker är synd. Jag och min grupp kommer att fortsätta med (vad jag anser hör till vett och etikett), hälsa på samtliga, oavsett partitillhörighet.

Alliansen med Roger Fredriksson i täten, har sedan allra första stund agerat vänligt och korrekt! De har förvisso sagt att de inte tänker samarbeta med SD, men att prata med oss som vanligt folk betyder för oss en hel del!

Jag undrar om utgången hade varit lika klar, om Malin Norfall med kamrater valt att hälsa på oss, och kanske till och med växlat ett par ord..

Idag avgjordes det hela i kommunfullmäktige- utan större dramatik.

Fullmäktigesalen var idag fylld till bredden av ledamöter, åskådare samt press när Nils-Ingmar Thorell (FP) och kommunfullmäktiges ordförande, läste upp valberedningens förslag som löd att kommande ordförande i kommunstyrelsen skulle heta Roger Fredriksson. Malin Norfall begärde här ordet och gav sig upp till talarstolen, där hon framställde sig själv som kandidat.  Nils-Ingmar Thorell ställde då dessa förslag mot varandra, och fann att Roger Fredriksson skulle bli den som gick segrande ur ”striden”. Norfall begärde votering. När samtliga ledamöter lagt sin röst i urnan och röstningen var klar, så blev resultatet 23 röster på Malin Norfall och 26 röster på Roger Fredriksson. Detta betyder att Roger Fredriksson blir omvald till kommunstyrelsens ordförande fram tills nästa val 2018 och SD säger GRATTIS Roger till segern och stort lycka till med det fortsatta förtroendet!

Även Malin Norfall fick en liten seger idag.. Någon från Alliansen som oväntat la sin röst på henne.. Har alliansen en ”mullvad”?

Norfall och Fredriksson

Foto : Patric Söderström

Roger Fredriksson i bakgrunden kontrollerar när Malin Norfall räknar röster.

Det sägs att SD oftast röstar med Alliansen-

Kanske, kanske inte..

Det beror helt på vilka frågor som behandlas och som det skall röstas om!

Alliansen i Ronneby har redan fått erfara att vi inte alltid, röstar på deras förslag.. Vi kommer fortsätta att driva den politik som står (SD) och dess väljare närmast och rösta på det bästa förslaget – oavsett vem som ligger bakom.

Vi kommer även fortsättningsvis att vara ödmjuka inför det stora förtroende vi fått av våra väljare, och är beredda att samarbeta med alla oavsett parti, så länge det gagnar Ronneby och våra väljare!

Hög tid att ta igen den tid som gått förlorad i onödan.

Ronneby har på grund av det parlamentariska läget befunnit sig i ett vakuum sedan valet i september, så nu gäller det för oss alla inblandade i kommunfullmäktige ( Även Malin Norfall ) att kavla upp ärmarna, spotta i näven och göra det bästa för våra invånare, även om förslaget kanske kommer ifrån ett oväntat håll..

Sverigedemokraterna i Ronneby har en stark vågmästarroll… Inget någon politiker kan blunda för!

Nicolas Westrup